شفقنا- با آغازی پرتنش که با اعلام تهران مبنی بر بستن مجدد تنگه هرمز و تکرار تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر از سرگیری حملات به ایران همراه بود، دور اول مذاکرات میان تهران و واشنگتن به پایان رسیده ست.به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ رویترز نوشت: در بیانیه مشترکی از سوی کشورهای میانجی، قطر و پاکستان، آمده است که ایالات متحده و ایران بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز توافق کردهاند. بر اساس این بیانیه که توسط وزارت امور خارجه قطر منتشر شده است، مذاکرات فنی تا پایان هفته در تفرجگاه کوهستانی بورگنستوک سوئیس که متعلق به قطر است، ادامه خواهد یافت.در این بیانیه آمده است که طرفین بر سر سازوکاری برای پایان دادن به جنگ در لبنان توافق کردند و یک خط ارتباطی برای کمک به تضمین عبور ایمن کشتیهای تجاری از تنگه مورد مناقشه ایجاد کردند.جی دی ونس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه مذاکراتی را با مقامات ایرانی بر اساس مفاد یادداشت تفاهمی که هفته گذشته برای تمدید آتشبس به دست آمد، آغاز کرد. این مذاکرات تا ساعات اولیه دوشنبه ادامه داشت. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران نیز در پستی در شبکههای اجتماعی گفت که کشورش معافیتهایی برای صادرات نفت و پتروشیمی، آزادسازی برخی از داراییهای مسدود شده و آغاز طرح بازسازی و توسعه برای ایران کسب کرده است.با این حال کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات فعلاً به پایان رسیده است، اظهار نظری فوری نکرد.درست قبل از شروع رسمی مذاکرات در روز یکشنبه، فاکس نیوز گزارش داد که ترامپ گفته است به مقامات ایرانی گفته است که اگر دوباره سعی در بستن تنگه داشته باشند، شما کشوری نخواهید داشت. فاکس نیوز گزارش داد که ترامپ همچنین تهدید قبلی خود مبنی بر اینکه ایالات متحده کنترل این آبراه را به دست خواهد گرفت و احتمالاً عوارض خود را دریافت خواهد کرد، تکرار کرد.س از علنی شدن تهدیدهای ترامپ، هیئت ایرانی از بازگشت به اتاقی که مذاکرات در آن برگزار میشد، خودداری کرد، اگرچه پیامها هنوز از طریق واسطههای پاکستانی و قطری رد و بدل میشد. براساس گزارشهای رسیده، ایرانیها گفتند که شروع مذاکرات در مورد مسائل هستهای مستلزم تحویل سایر بخشهای تفاهمنامه، از جمله آزادسازی داراییهای مسدود شده و معافیتهای ایالات متحده برای صدور نفت ایران است.همچنین یک دیپلمات آمریکایی که در این مذاکرات شرکت داشت، به رویترز گفت: «ایرانیها هرگز آنجا را ترک نکردند و هنوز هم تا پاسی از شب در حال ملاقات و مذاکره هستند. ما در مورد تنگه هرمز، لبنان، مسائل هستهای و جزئیات اجرای تفاهمنامه و سایر موضوعات صحبت کردهایم.»به گفته یک مقام آمریکایی، انتظار میرود مذاکرات سطح بالا روز دوشنبه به پایان برسد و کادر فنی برای انجام مذاکرات بیشتر باقی بماند.در همین حال در بیانیه مشترک میانجیگران آمده است که ایالات متحده و ایران «بر سر ایجاد یک واحد کاهش تنش، بین طرفین، جمهوری لبنان و با تسهیل میانجیگران، برای اطمینان از پایبندی به پایان عملیات نظامی در لبنان طبق یادداشت تفاهم، توافق کردند».این خبر را در رویترز ببینیدنوشته میانجیگران از پایان دور اول گفتگوهای ایران و آمریکا خبر دادند/ ادامه مذاکرات توسط تیمهای فنی/ ایجاد واحد کاهش تنش برای لبنان اولین بار در خبرگزاری بینالمللی شفقنا | خبرگزاری شیعیان، فتاوای آیتالله سیستانی و مرجعیت، آخرین اخبار ایران و جهان. پدیدار شد.