پولیتیکو: «اسرائیل جایگاه خود به‌عنوان متحد استثنایی برای آمریکا را از دست داده است»

Wait 5 sec.

شفقنا-روزنامه «پولیتیکو» گزارش داد: «آمریکا دیگر اسرائیل را متحدی استثنایی و خارج از اصل «اول آمریکا» تلقی نمی‌کند.»به گزارش شفقنا به نقل از آرتی، یک مشاور سیاسی اسرائیلی که از پولیتیکو خواست نامش ذکر نشود، اظهار داشت: « اسرائیل به‌طور ساده‌لوحانه روی این حساب کرده بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، آن را از اجرای سیاست «اول آمریکا» مستثنی کند.»وی افزود: «اما این وضعیت نمی‌توانست ادامه پیدا کند؛ ما نمی‌توانستیم برای چهار سال از همه تصمیم‌های سیاست خارجی آمریکا مستثنی بمانیم.»به نوشته این روزنامه، «معاون رئیس‌جمهور آمریکا، جی‌دی ونس، «چهره برجسته» این تغییر در رویکرد نسبت به اسرائیل بوده است؛ زیرا او انتقادهای شدیدی از رهبری اسرائیل مطرح کرده و از اسرائیل خواسته است به یاد داشته باشد که آمریکا همچنان «تنها متحد قدرتمند آن در جهان» است.پولیتیکو عنوان کرد نتانیاهو در سال ۲۰۲۵ میلادی پنج بار به واشنگتن سفر کرد، در حالی که در سال ۲۰۲۶ تاکنون تنها یک بار و در ماه فوریه به آنجا رفته است.این روزنامه به نقل از یکی از منابع خود گزارش داد: «هیچ سفر جدیدی از نتانیاهو به کاخ سفید در حال حاضر در برنامه قرار ندارد. همچنین تعداد تماس‌های تلفنی میان دو طرف کاهش یافته است.این منبع تصریح کرد «بدترین شرایط هنوز در راه است.»پیش‌تر، پایگاه خبری«آکسیوس» در ۲ ژوئن گزارش داده بود که ترامپ در جریان یک تماس تلفنی با نتانیاهو، انتقادهای تندی با استفاده از الفاظ توهین‌آمیز نسبت به سیاست‌های او در خاورمیانه مطرح کرده است.بر اساس منابع این وبگاه، ترامپ نتانیاهو را «دیوانه» توصیف کرده و حمایت‌هایی را که پیش‌تر از او کرده بود به وی یادآوری کرده است. ترامپ بعداً خودش تأیید کرد که نتانیاهو را «یک دیوانه لعنتی» خطاب کرده است.منبع: آرتینوشته پولیتیکو: «اسرائیل جایگاه خود به‌عنوان متحد استثنایی برای آمریکا را از دست داده است» اولین بار در خبرگزاری بین‌المللی شفقنا | خبرگزاری شیعیان، فتاوای آیت‌الله سیستانی و مرجعیت، آخرین اخبار ایران و جهان. پدیدار شد.