معاون وزارت نیرو: مصرف برق مشترکان پرمصرف محدود می‌شود

Wait 5 sec.

شفقنا- معاون برق و انرژی وزارت نیرو با تشریح برنامه‌های مدیریت مصرف برق در کشور گفت: اطلاع‌رسانی عمومی، محدودسازی مشترکان پرمصرف، مقابله با مصرف‌کنندگان غیرمجاز و اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف در بخش خانگی از مهم‌ترین اقدامات وزارت نیرو برای عبور از دوره اوج مصرف برق است.به گزارش شفقنا، مصطفی رجبی مشهدی در گفتگویی با اشاره به نقش مشارکت مردمی در مدیریت مصرف انرژی اظهارکرد: نخستین و مهم‌ترین اقدام در این حوزه، بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی کشور و همراهی مردم است. بر همین اساس، برنامه‌های متعددی برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی در دستور کار قرار گرفته است.وی افزود: پویش «25 درجه» با هدف مدیریت مصرف برق در بخش خانگی در حال اجراست. همچنین پویش «جان‌فدا» برای جلب مشارکت مردم در کاهش مصرف برق دنبال می‌شود. در کنار این برنامه‌ها، طرح ملی «صبا» نیز با محوریت بانوان و دانش‌آموزان اجرا می‌شود که نقش مؤثری در ارتقای فرهنگ مصرف بهینه انرژی در خانواده‌ها داشته است.معاون برق و انرژی وزارت نیرو دومین محور مدیریت مصرف را کنترل مشترکان پرمصرف عنوان کرد و گفت: این اقدام از طریق کنتورهای هوشمند و تجهیزات محدودکننده مصرف انجام می‌شود.وی افزود: در برخی موارد، مشترکان اقدام به تعویض فیوز یا افزایش غیرمجاز ظرفیت مصرف خود می‌کنند. در چنین شرایطی، محدودکننده‌های هوشمند وارد عمل می‌شوند تا مصرف مشترکانی که چند برابر الگوی تعیین‌شده برق مصرف می‌کنند، کنترل و مدیریت شود.وی با تأکید بر برخورد جدی با مصرف‌کنندگان غیرمجاز برق اظهارکرد: شرکت توانیر برنامه‌های مستمری برای شناسایی و قطع برق مصرف‌کنندگان غیرمجاز در سراسر کشور در دست اجرا دارد.وی با اشاره به فعالیت غیرقانونی برخی مراکز استخراج رمزارز گفت: برای شناسایی ماینرهای غیرمجاز، سرشماره 30005121 در اختیار مردم قرار گرفته است تا گزارش‌های مردمی دریافت و بررسی شود.وی افزود: تاکنون بیش از هزار مگاوات ظرفیت استخراج غیرمجاز رمزارز در کشور شناسایی، جمع‌آوری و برای رسیدگی قانونی به مراجع قضایی معرفی شده است.وی همچنین از مردم خواست موارد استفاده غیرمجاز و غیرمتعارف از برق را از طریق سرشماره 30006121 گزارش کنند و گفت: هرگونه مصرف غیرمتعارف اعم از روشنایی‌های غیر معمول و یا استفاده غیرمجاز از شبکه برق که توسط مردم گزارش شود، در کوتاه‌ترین زمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.رجبی مشهدی با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف در بخش خانگی از دیگر اولویت‌های وزارت نیرو است، اظهارکرد: مدیریت مصرف در سامانه‌های سرمایشی و همچنین بهینه‌سازی روشنایی معابر از جمله برنامه‌های در حال اجراست.وی افزود: در این زمینه حدود هزار مگاوات برنامه و قرارداد کاهش مصرف توسط شرکت توانیر و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در حال اجراست.معاون برق و انرژی وزارت نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت تأمین برق صنایع اشاره کرد و به پاد گفت: در برخی دوره‌ها امکان مصرف برق بیش از سقف قراردادی برای صنایع فراهم می‌شود، اما در شرایط فعلی که محدودیت‌های شبکه و افزایش مصرف برق وجود دارد، تدابیر دیگری در نظر گرفته شده است.وی افزود: صنایع می‌توانند برق مورد نیاز مازاد بر سهمیه قراردادی خود را از طریق تابلوی برق سبز و آزاد برق یا گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی تأمین کنند.رجبی مشهدی تأکید کرد: اجرای این سازوکارها علاوه بر کمک به مدیریت مصرف، امکان تأمین برق بیشتر برای بخش تولید و صنعت را نیز فراهم می‌کند.نوشته معاون وزارت نیرو: مصرف برق مشترکان پرمصرف محدود می‌شود اولین بار در خبرگزاری بین‌المللی شفقنا | خبرگزاری شیعیان، فتاوای آیت‌الله سیستانی و مرجعیت، آخرین اخبار ایران و جهان. پدیدار شد.