شفقنا-« آنتونیو تایانی»،وزیر امور خارجه ایتالیا امروز دوشنبه خواستار کاهش تنشها میان رم و واشنگتن شد.به گزارش شفقنا به نقل از آرتی، این اظهارات پس از بحران هفته گذشته میان «جورجیا ملونی» نخستوزیر ایتالیا و «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا مطرح شد؛ بحرانی که در پی اختلافنظرها درباره جنگ جاری میان آمریکا و ایران شکل گرفت.تایانی در گفتوگو با روزنامه «کورییره دلا سرا» تأکید کرد: سیاست خارجی بر پایه توهین و حملات غیرموجه بنا نمیشود و افزود: «اتحاد ایتالیا با آمریکا به معنای چشمپوشی این کشور از حاکمیت خود نیست.»وی گفت: «ما رعیت هیچکس نیستیم»، اشارهای به موضع رم در مخالفت با استفاده از پایگاههای نظامی ایتالیا در جنوب این کشور برای انجام حملات علیه ایران و همچنین تأکید بر اینکه درگیری میان واشنگتن و تهران، جنگی متعلق به ایتالیا نیست.وزیر خارجه ایتالیا همچنین هشدار داد: «این بحران میتواند به خسارتهای سیاسی، اقتصادی یا دیپلماتیک منجر شود.»وی تأکید کرد: «ایتالیا و اروپا به روابطی قدرتمند با آمریکا نیاز دارند و واشنگتن نیز به شرکای اروپایی خود نیازمند است.»تایانی اظهار داشت: «روابط میان کشورها باید با بلوغ و مسئولیت مدیریت شود و ایتالیا تصمیمهای خود را بر اساس منافع ملی، قانون اساسی و جایگاه بینالمللیاش اتخاذ میکند.»وی در پایان بار دیگر بر استحکام روابط تاریخی میان رم و واشنگتن تأکید کرد و آمریکا را متحد اصلی ایتالیا توصیف کرد و گفت: «شرکتهای ایتالیایی بسیاری در بازار آمریکا فعالیت میکنند و این همکاریها منافع متقابلی برای هر دو طرف به همراه دارد.»ترامپ با ادعای جنجالی «التماس» جورجیا ملونی برای عکس یادگاری در اجلاس G7، موجی از خشم را در رم برانگیخت. نخستوزیر ایتالیا این اظهارات را «کاملاً ساختگی» خواند.منبع: آرتینوشته وزیر خارجه ایتالیا: «ائتلاف با آمریکا به معنای چشمپوشی از حاکمیتمان نیست/ما رعیت هیچکس نیستیم» اولین بار در خبرگزاری بینالمللی شفقنا | خبرگزاری شیعیان، فتاوای آیتالله سیستانی و مرجعیت، آخرین اخبار ایران و جهان. پدیدار شد.