مهم‌تر از توافق ایران و آمریکا/ یادداشت خدابخش عبدلی

Wait 5 sec.

شفقنا- حجت الاسلام خدابخش عبدلی استاد علوم سیاسی در یادداشتی اینگونه آورده است: یکی از موارد مهمی که در این ایام بطور جدی در اذهان قاطبه مردم به صورت شاخصی، خودنمایی می‌کند مساله بی‌اعتمادی بخشی از مردم نسبت به عملکرد مسوولان مربوطه در مذاکرات با دشمنان می‌باشد. این وسواس، ترس و بی‌اعتمادی البته دلایل ملموسی دارد و به قول معروف به فکت‌هایی برمی‌گردد که در حوزه مذاکرات و در دفعات پیشین اتفاق افتاده است.به هر حال چه به صورت تصوری (البته تصورات هم قطعا از برخی واقعیات انتزاع می‌شوند)، چه به صورت واقعی، مردم ایران، تصورشان از مذاکرات هسته‌ای که در نهایت منجر به امضای برجام شد تصور خوبی نبوده و نیست و این گمان و حس وجود داشته و دارد که متولیان امر و مسوولان دیپلماسی وقت نتوانستند آنچنانکه رهبر شهیدمان در ترسیم خطوط قرمز، مشخص و معین کرده بودند و آنچنانکه منافع بلندمدت ملی ایجاب می‌کرد در انعقاد قرارداد برجام، گام‌های درست و کاملی بردارند و البته همان مقداری هم که به عنوان شروط ایران و تعهدات طرف مقابل یعنی ۱+۵ در برجام آمده بود محقق نشد و این ایران بود که به صورت یکطرفه، به تعهداتش جامه عمل پوشاند و این حس فریب‌خوردگی و از دست رفتن منافع ملی و حس نادیده گرفته شدن خطوط قرمز ترسیم شده توسط رهبر شهیدمان در روح و جان ملت ایران نشست و نهادینه شد.البته یک فرض این می‌تواند باشد که چه بسا، آنچه که واقع شده است وفق منافع ملی بوده و مذاکره‌کنندگان و مسوولان وقت کشور، حسب شرایطی که بسیاری از آنها برای مردم ملموس و معلوم نبوده، کار را پیش برده‌اند اما به هر حال و مخصوصا با گذشت بیش از یک دهه از انعقاد برجام، اگر حقیقتی متفاوت در آن سوی حقایق پیش‌رو، وجود داشت بایستی و لو به قدر قلیل، برای توجیه و توضیح و شفاف‌سازی و ابهام‌زدایی از اذهان مردم همیشه وفادار و پای‌کار و مدافع کشور و مردمی که صاحبان اصلی کشور و انقلاب هستند بیان می‌شد. نتیجه آن عملکرد مبهم و یا آن عدم تبیین روشن، تعمیق حدی از ترس و بی‌اعتمادی به اتخاذ برخی تصمیمات بوده است و اکنون نیز که بعد از حدود ۱۰۰ روز از گذشت دوره سکوت صحنه نبرد، بعد از جنگ ۳۹ روزه،میان ایران و آمریکا توافق شده و در روز جمعه امضا خواهد شد این معضل و این جراحت بر پیکره اعتماد میان مردم و مسوولان امر دیپلماسی وجود دارد و اکنون فرصت بسیار مناسبی است برای متولیان امر دیپلماسی و مذاکرات و نیز رسانه‌ها مخصوصا رسانه ملی، که با ارائه تحلیل‌ها و ارزیابی‌های واقع‌بینانه و نه جوگیرانه،اعتماد مردم را هرچه بیشتر جلب کنند.نکته مهم‌تر از نتایج خوب یا بد مذاکرات، این است که اعتماد مردم به مسوولان کشور و تیم مذاکره‌کننده و دستگاه دیپلماسی ترمیم و تقویت گردد و این اتفاق مبارک و ضروری، با تحمیق و یا برجسته‌سازی دستاوردهای خرد و یا دستاوردهایی که همه می‌دانند و می‌دانیم محقق نخواهند شد رقم نمی‌خورد بلکه حالا که با وجود احتمالات گوناگون در امکان تکرار عهدشکنی‌ها، هم توسط دولت ایالات متحده، هم توسط رژیم پلید و زبون اسرائیل،فضا تاحدی از التهاب در حال فاصله گرفتن می‌باشد با تبیین‌های درست، نسبت به جایگاه و کارکرد اصلی مذاکرات با دشمنان اینچنینی، آحاد مردم را از نگرانی نسبت به مسائل کشورشان در آورند.از نظر نگارنده، این توافقنامه را اصولا می‌توان در تحقق بندهای توافق شده، در ساحت ذهن و در روی کاغذ، حداکثری یا حداقلی دید اگرچه تجربه تعاملات با دولت آمریکا و فکت‌های غیرقابل انکاری که وجود دارد نشان داده است که به شدت باید از تحقق حداکثری بندهای توافق، در آن بخشی که احیانا متضمن حدی از منافع ملی کشورمان می‌باشد باید چشم بپوشیم و بلکه برعکس، باید متوقع تحقق حداقلی بندهای توافق شده به نفع کشورمان باشیم.به هرحال وقتی مبنای این درگیری را موجودیتی فرض کرده‌ایم طبعا سیکل مذاکرات صرفا به خودی خود، موضوعیت پیدا می‌کند و نباید خیلی دنبال تحقق بندهای توافق بود اگرچه در همین اظهارات ابتدایی مسوولان ارشد در خصوص نتایج توافق، این انتظار در جامعه ایجاد می‌شود که اگر به متن توافق، عمل شود چنین و چنان خواهد شد در حالیکه قاعدتا مسوولان بهتر از هرکسی باید بدانند که چنین توقعی آن هم از دولت ایالات متحده،آن هم از رئیس‌جمهوری مثل ترامپ، توقع موهومی می‌باشد‌. بنابراین باید با تبیین واقع‌بینانه، از این فرصت برای ترمیم جراحتی که به اعتماد مردم نسبت به مذاکرات و مذاکره‌کنندگان، در طول دهه‌های گذشته ایجاد شده، استفاده مطلوب کرد.نگارنده معتقد است هیچ احتمالی را راجع به عملکرد روزهای آینده دشمن، نباید از نظر دور داشت از بدترین سناریوهای قابل تصور تا سناریوهای معتدل‌تر! نبابد فراموش کنیم که هیچ گرگی تاکنون با میش‌ها دوست نشده است گرگ به درنده بودنش گرگ است و گرگ را گرگ دیدن، بدبینی نیست گرگ را میش پنداشتن و دوستی گرگ با میش را شدنی پنداشتن، حماقت محض و ساده‌اندیشی نابودگر است.نوشته مهم‌تر از توافق ایران و آمریکا/ یادداشت خدابخش عبدلی اولین بار در خبرگزاری بین‌المللی شفقنا | خبرگزاری شیعیان، فتاوای آیت‌الله سیستانی و مرجعیت، آخرین اخبار ایران و جهان. پدیدار شد.